Το παρακάτω τεστ δόθηκε σε γαλλόφωνους και δίγλωσσους μαθητές 12 - 14 ετών που παρακουθούσαν την Α' και Β' Γυμνασίου των τμημάτων ελληνικής γλώσσας στο Παρίσι και ταυτόχρονα ετοιμάζονταν για τις εξετάσεις Πιστοποίησης Ελληνομάθειας Α' και Β' επιπέδου. Οι μαθητές διδάσκονταν το βιβλίο Νεοελληνική Γλώσσα της Α' Γυμνασίου του ΟΕΔΒ. Το τεστ περιλαμβάνει και μέρος της διδαχθείσας ύλης από το βιβλίο αυτό.
(Το τεστ μπορεί να γίνει και σε τάξη ενηλίκων. Το κείμενο του διαγωνίσματος έχει συμπεριληφθεί και σε προηγούμενο δημοσίευμα στο blog ως θέμα για την προετοιμασία για τις εξετάσεις πιστοποίησης ελληνομάθειας).
1) ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Ένας φίλος σας έχει γράψει ένα κείμενο για τα δέντρα, αλλά επειδή κάποιες λέξεις τον δυσκολεύουν το στέλνει σε σας για να τον βοηθήσετε. Στον πίνακα έχει βρει και έχει γράψει λέξεις που θα ταίριαζαν στα κενά που έχει αφήσει, αλλά δεν είναι σίγουρος για τη σωστή απάντηση. Βρείτε λοιπόν τη λέξη που αντιστοιχεί σε κάθε κενό και συμπληρώστε τον πίνακα με τους αντίστοιχους αριθμούς ΠΡΟΣΟΧΗ : οι αριθμοί που θα συμπληρώσετε είναι 10 χωρίς το παράδειγμα.
Δένδρα... οι πνεύμονες της ατμόσφαιρας!
Τα δέντρα είναι φυτά που πλουτίζουν την βλάστηση πάνω στη γη. Όλα τα φυτά δεν γίνονται δέντρα. Ορισμένα φυτά μεγαλώνουν, απλώνοντας .............(1) στο χώμα τις ρίζες τους, και φτιάχνουν τον κορμό και τα κλαδιά τους, που στολίζονται με τα όμορφα φύλλα τους. Για να γίνει ένα φυτό δέντρο, χρειάζονται να περάσουν μερικά χρόνια, να βρίσκεται σε κατάλληλο έδαφος και να έχει νερό. Ο κορμός των δέντρων αποτελείται από την φλούδα, το ξύλινο στρώμα και την ψίχα που λέγεται ‘εντεριώνη’. Η................ (2) προστατεύει το ξύλινο μέρος του κορμού, που αποτελεί και την βάση του δέντρου ενώ, ο κορμός με την σειρά του ........................ (3) το εσωτερικό στρώμα, την ψίχα, που βοηθά το δέντρο στο μεγάλωμά του, γιατί απ’ αυτήν περνούν οι διάφορες ........................ (4), που παίρνουν οι ρίζες του από το έδαφος, αλλά και το νερό που χρειάζεται σ’ όλη του τη ζωή. Το ύψος ενός δένδρου εξαρτάται από το είδος του και από το έδαφος όπου φυτρώνει. Το ίδιο συμβαίνει και με τα χρόνια ζωής του. Υπάρχουν δένδρα που φθάνουν σε ................. (5) 150 μέτρων και κάποια που ζουν πάνω από 4.000 χρόνια! Τα δένδρα ανάλογα με την κατηγορία που ανήκουν, μας προσφέρουν διάφορα πολύτιμα αγαθά: Τα δασικά δένδρα, όπως είναι το πεύκο, που μας προσφέρει το .............. (6) για τις κατασκευές πλοίων, την φλούδα του, που περιέχει τανίνη και που είναι χρήσιμη στην βαφή και το ρετσίνι του. Τα καλλωπιστικά δένδρα, που μας προσφέρουν το ωραίο φύλλωμά τους, τα λουλούδια τους και την σκιά τους στα πάρκα και τους δρόμους. Τα οπωροφόρα δένδρα, που μας προσφέρουν μια μεγάλη ποικιλία από ......................... (7).
Μεγάλη προσφορά του δέντρου προς τον άνθρωπο είναι ότι, όπου υπάρχει, καθαρίζει την ατμόσφαιρα, γιατί απορροφά απ’ αυτήν διάφορα ...................... (8) συστατικά της και ελευθερώνει οξυγόνο. Ο μεγαλύτερος εχθρός του δένδρου είναι η φωτιά! Υπάρχουν δύο κατηγορίες δένδρων: τα αειθαλή και τα φυλλοβόλα. Τα αειθαλή κρατούν τα ............................. (9) τους όλες τις εποχές του χρόνου. Αυτό δεν σημαίνει πως διατηρούν τα ίδια πάντα φύλλα, αλλά ότι δεν μένουν ποτέ (ούτε και τον χειμώνα) χωρίς φύλλα. Τα φυλλοβόλα, όμως, δένδρα χάνουν το φύλλωμά τους το φθινόπωρο και μένουν γυμνά όλον τον χειμώνα. Δάσος ονομάζουμε μια μεγάλη έκταση γης που καλύπτεται από πολλά δέντρα. Όπου υπάρχει δάσος υπάρχει και υγεία και πλούτος, αφού όπου δάσος και καθαρή ατμόσφαιρα αλλά και διάφορα προϊόντα που μας παρέχει πλουσιοπάροχα. Το βασικό προϊόν του δάσους είναι το ξύλο. Συχνά τα δάση αποτελούν το ............................(10) πολλών ζώων. Η προσφορά των δασών πρέπει να εκτιμάται από πολίτες και πολιτεία... όλοι οφείλουμε να τα προσέχουμε ‘σαν κόρη οφθαλμού’. Όταν έστω και ένα δάσος καταστρέφεται, η ισορροπία στη ................ (11) διαταράσσεται.
Κείμενο από την ιστοσελίδα http://www.netkids.gr/
βαθιά 1
άφθονα
διαχωρίζει
χρήσιμα
καταφύγιο
προιόντα
φρούτα
φύση
δάσος
διαφέρει
λουλούδια
ουσίες
φύλλα
προστατεύει
φλούδα
ξύλο
ύψος
οξυγόνο
βλαβερά
2) Να φτιάξετε προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις και εκφράσεις :
πομπός , επικοινωνία , μήνυμα, οικολογικό κίνημα, περιβάλλον,
ανακύκλωση, θρεπτικός, υγιεινή διατροφή, εύγευστος
3) Να μεταφέρετε τους παρακάτω ρηματικούς τύπους σε όλους τους χρόνους της ίδιας φωνής (δεν αλλάζετε πρόσωπο και αριθμό) :
εξετάζεις, οδηγήσατε, έχουν κοιμηθεί, πλένονται, ξεχνιέται
4) Να μεταφέρετε στην άλλη πτώση του ίδιου αριθμού τις λέξεις με τα άρθρα τους :
τη σκέψη ,του κρέατος, του γείτονα, ο γραμματέας, το μέρος,
των φώτων, η έξοδος, το καθήκον, το δόρυ
5)Πώς κάνει το θηλυκό των επιθέτων :
ο ενδιαφέρων, ο θαλασσής, ο επιμελής, ο βαθύς, ο πολύς
6)ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Πριν από λίγες μέρες αγοράσατε μέσω του διαδικτύου μια μικρή ξύλινη βιβλιοθήκη. Όταν όμως την παραλάβατε, ύστερα από αρκετή καθυστέρηση, διαπιστώσατε ότι δεν ήταν ακριβώς αυτή που είχατε παραγγείλει. Γράφετε στην εταιρεία, στον υπεύθυνο πωλήσεων και του εκφράζετε τα παράπονά σας. Ζητάτε να επανορθώσουν το συντομότερο δυνατό (90 λέξεις).
vendredi 10 juillet 2009
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire