vendredi 16 mars 2012

Δραστηριότητα κατανόησης γραπτού λόγου (επίπ. Γ1)

Δραστηριότητα κατανόησης γραπτού λόγου (επίπ. Γ1)


Διαβάστε το παρακάτω κείμενο και συμπληρώστε τα κενά με μια από τις λέξεις που σας δίνονται κάθε φορά.

H Γλώσσα της εξουσίας

Η γλώσσα είναι παντοδύναμη. Την.................1......................... αυτή τη γνωρίζουν οι εξουσίες, και μάλιστα οι εξουσίες των ολοκληρωτικών καθεστώτων, και το εκμεταλλεύονται προκειμένου να .............2................ τη βούλησή τους. Φτάνουμε έτσι στις ολοκληρωτικές γλώσσες (les langages totalitaires), οι οποίες στηρίζονται κυρίως στη βουλητική λειτουργία της γλώσσας. Μια λειτουργία που προσπαθεί να αλλοιώσει/κάμψει τη βούληση του δέκτη, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την αλλοτρίωσή του, την ..........3................ εξάρτησή του και την πλύση του εγκεφάλου του.

Την πιο δυνατή γλώσσα σήμερα τη διαθέτει εκείνος που έχει την πιο μεγάλη δύναμη, και την πιο μεγάλη δύναμη τη διαθέτει εκείνος που ελέγχει και .............4................... τον τύπο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, χωρίς να αγνοώ τον ψίθυρο και τους κάθε είδους προπαγανδιστικούς μηχανισμούς των ολοκληρωτικών καθεστώτων, οι οποίοι (μηχανισμοί) με άκρως μελετημένους τρόπους και με επιστημονική μεθοδικότητα χρωματίζουν και ..............5............ στην κοινή γνώμη ό,τι κάθε φορά συμφέρει στην εξουσία την οποία υπηρετούν. Η δύναμη αυτής της εξουσιαστικής γλώσσας μεταβάλλει, όπως είπαν, σε αγέλες προδομένων παλιάτσων τα ανθρώπινα πλάσματα.

Χρίστος Τσολάκης, Από τα γράμματα στη γλώσσα,

Έκφραση – Έκθεση, Θεματικοί κύκλοι, ΟΕΔΒ σ.25



1 α. αδυναμία

β. παντοδυναμία

γ. ευελιξία

δ. ποικιλία


2 α. υποβάλουν

β. αναβάλουν

γ. προβάλουν

δ. επιβάλουν


3. α. ολοσχερή

β. μηδαμινή

γ. κανονική

δ. μερική


4 α. διευθύνει

β. κατευθύνει

γ. απευθύνει

δ. μεγεθύνει


5 α. επιφέρουν

β. διαφέρουν

γ. συμφέρουν

δ. προσφέρουν


Μαρία Πουρνάρα, φιλόλογος



Λύσεις : 1. β, 2. δ, 3 .α, 4.β, 5. δ.

Aucun commentaire: